AI marketing. Jak ovlivňuje spokojenost zákazníků?

Umělá inteligence a marketing. Jak dokáží ruku v ruce mocně ovlivnit spokojenost zákazníků?

Jak uspokojit potřeby cílové skupiny v době, kdy konkurence svádí urputný boj o každého zákazníka? V době, kdy je uživatel prakticky denně bombardovaný nabídkami, které ho otravují a odrazují? Cestou je efektivní spojení marketingu a umělé inteligence konkurenční výhoda pro firmy a skvělý zážitek pro zákazníka. 

Umělou inteligenci (AI) si často spojujeme spíše se sci-fi filmy, nebo například s pokrokem v průmyslu – robotizace a automatizace ve výrobních procesech, autonomní automobily apod. 

Umělá inteligence však prostupuje všemi sférami lidského života, i když si to třeba ani neuvědomujeme. A marketing je právě jednou z těch oblastí, kde AI dokáže výrazně pomoci.

AI marketing funguje díky efektivnějšímu zpracování dat a kreativním strategiím

Proces prosévání dat, analýzy… Těžká práce i pro specialisty, kteří se v oboru vyznají. Na jedné straně člověk, na druhé data, data a zase data. 

Masa dat, kterou je třeba zpracovat, aby byl marketing efektivní. 

Pokud ale firmy nemají ke zpracování dat dostatek zdrojů (čas, nástroje, lidská síla), vzniká mezi daty a jejich využitím hluboká propast. 

“AI marketing je metoda, která na základě využití dat předvídá chování zákazníka, zlepšuje jeho zážitek a prodává ve chvíli, kdy chce provést akci.”

Marketing a umělá inteligence (AI marketing) společně staví most mezi vyhodnocením dat a jejich praktickým použitím vedoucím ke spokojeným zákazníkům

Díky AI marketingu si tak mohou firmy vytvořit mnohem jasnější obrázek o cílovém publiku než kdykoliv předtím. 

Internetoví prodejci jsou tak vyzbrojení silným datovým “arzenálem”, s jehož pomocí mohou výrazně zvýšit výkon kampanínávratnost investic. Díky kvalitnímu nastavení strategie a automatizaci lze dosáhnout výkonu, který prodejce stojí minimální úsilí. 

AI marketing v praxi. V hlavní roli – spokojený zákazník

Zkuste se na chvíli vžít do kůže svých zákazníků. 

Představte si, že jste zarputilí běžci. V nohách už máte nějaké kilometry. O běžeckých botách máte přehled. Nekoupíte si něco jen tak obyčejného. Poslední dobou na internetu pátráte po botách na dlouhé běhy v přírodě a zajímají vás modely s co nejnižší hmotností. 

Existují 2 scénáře (první je bohužel mnohem běžnější):

Scénář klasického marketingu – záplava nabídek, které nevyhovují vašim potřebám

Přihlásili jste se k odběru novinek v některých e-shopech, které se specializují na prodej běžeckých bot. S nejvyšší pravděpodobností vám přijdou newslettery s obecnými informacemi. V nabídce najdete pánské i dámské boty, na běh, do haly, na dráhu. Určitě se najdou i nějaké trailové boty. Ale pro vás je to stejně málo. 

Nabídka vás spíše znechutí a přestává se vám chtít s obchodem komunikovat. 

Scénář AI marketingu – personalizovaná nabídka, která zachytí vaše aktuální potřeby

Přihlásili jste k odběru novinek v e-shopu, který využívá sílu efektivního AI marketingu. Vy o tom nevíte. Ale e-shop se už v tuhle chvíli snaží vyhovět vašim potřebám. 

Sleduje všechna data, která souvisí s vaším “pohybem” na internetu. Zjistí, co hledáte, kdy to potřebujete, proč to potřebujete… V jaké jste nákupní fázi. 

Přijde vám nabídka. 

Ale není to obecný newsletter, který je rovnou lepší zahodit do “koše”. Je to nabídka, která přesně vystihuje vaše potřeby – získáte personalizovanou zprávu pouze s nabídkou trailových bot, které hledáte. 

Proto máte radost. Radost z toho, že e-shop na vás myslí a ví, co se vám zrovna hodí. Jste spokojení zákazníci, kteří si vzájemné komunikaci váží. Rádi provedete akci. 

Kdo by nechtěl takové zákazníky… 

To je pouze zlomek toho, co AI marketing dovede. 

Přečtěte si o dalším praktickém využití umělé inteligence v marketingu>>

5 hlavních výhod AI marketingu 

Podle studie PwC považuje 72 % lidí zabývajících se internetovým obchodem AI marketing za konkurenční výhodu. 

Podívejme se na zásadní výhody, kterými oplývá umělá inteligence v marketingu:

1. Inteligentní vyhledávání – analýza vyhledávacích vzorců

Technologická řešení jsou chytřejší a s nimi také publikum. Díky sociálním médiím a vyhledávačům lidé najdou to, co hledají. Rychleji než kdykoliv předtím. 

Umělá inteligence umí tyto vzorce rozpoznat, analyzovat klíčové oblasti zaměření a pomocí marketingové strategie přesně zacílit. 

2. Chytré reklamy, které přesně cílí

Díky množství dostupných dat se mohou stát online reklamy efektivnějšími. Řešení umělé inteligence se mohou hlouběji věnovat vyhledávání klíčových slov, sociálních profilů a dalších online dat, které můžete v rámci marketingové strategie využít.

3. Obsah na individuální bázi

Firmy mohou použít umělou inteligenci v marketingu k identifikaci potenciálních klientů a poskytnout jim ideální obsah, který je relevantní

4. Lepší zákaznický servis

Umělá inteligence hraje (a bude hrát) obrovskou roli v udržení kvalitního zákaznického servisu. Chatboti a další funkce přímo zapojují zákazníky, šetří čas a výdaje za “lidskou obsluhu”. 

5. Automatické učení, které vede ke zdokonalení strategií

Nejen, že umělá inteligence účinně využívá všechna marketingová data. Sama se učí z nových a nových dat a začleňuje je do nových kampaní. Vzniká tak automaticky optimalizovaný dosah, který cílí na skutečně významné uživatele – výrazně zvyšuje konverze

Umělá inteligence přítomnost a budoucnost marketingu

Umělá inteligence v marketingu funguje léta. Není to nic nového pod sluncem. S nejvyšší pravděpodobností jste se s ní setkali například při nákupu v některém z nejsilnějších českých e-shopů. 

Zatím ji využívají spíše velcí hráči, což je velká škoda. AI marketing totiž dokáže pomoci i středním a malým firmám, které chtějí prodávat efektivněji. 

Dřív nebo později však budou firmy uvažovat o AI marketingu ne jako o futurismu, ale jako o nutnosti… 

David Kopecký
Miluji, když podnikatel dělá smysluplnou práci a poskytuje svým zákazníkům vysokou hodnotu. Mým posláním je pomoc podnikatelům, aby jejich kvalitní služby našly správné zákazníky, ale také rozvoj morálního aspektu podnikání. Podporuji projekty, kde věřím, že se jedná o fér nabidku a jasný přínos pro všechny strany obchodního vztahu.
Komentáře